Langsung ke konten utama

Tatkala dirimu tak di hargai


Pejamkanlah mata anda rapat-rapat, tarik nafas dan hembuskan secara perlahan. Ingatlah ALLAH sentiasa ada disisi kita, Allah tidak pernah melupakan hambaNYA, Allah sangat menghargai hambaNYA yang berusaha bersungguh-sungguh mencari kebaikan.

Disaat senyumanmu tidak berbalas, ALLAH tahu keikhlasan senyumanmu itu. Disaat sapaanmu tidak berbalas, ALLAH tahu betapa kamu bersungguh-sungguh menyapanya. Disaat ajakanmu kearah kebaikan ditolak, ALLAH tahu betapa kamu ikhlas untuk berbagi pahala dengan mereka. Disaat kamu bertungkus lumus menyiapkan pekerjaanmu dengan niat ibadah walaupun tidak dihargai, ALLAH tahu betapa tingginya nilai pahalamu kerna niat ibadahmu.

Tips menghilangkan perasaan kecewa kerana tidak dihargai :

1) Bersabar dan berfikiran positif

Bersabarlah apabila kita mendapat reaksi dingin dari pihak lain. Mungkin apa yang kita usahakan tidak cukup bagus seperti mana yang dikehendaki. Teruskan berfikiran positif dalam setiap perbuatan kita, jangan hiraukan apa reaksi orang lain. Ingatlah tak mudah untuk puaskan hati semua orang. Apa yang penting. kita coba seikhlas dan sedaya mungkin dalam melaksanakan sesuatu perbuatan. Sama ada usaha kita dihargai atau tidak, terpulanglah kepada individu yang menilai. Apa yang penting ALLAH tahu dimana letaknya ikhlas kita dalam setiap tindakan.

2)  hindari bahan bacaan dan tontonan yang negatif

Pilihlah bahan bacaan dan tontonan yang berunsurkan ilmiah. Cara yang paling mudah ialah dengan"follow" blog dan twitter yang memaparkan "status" dan artikel yang baik serta memotivasikan diri. Sekurang-kurangnya apabila kita membacanya, Insyaallah akan terbit rasa syukur dalam diri kita atas nikmat yang dikurniakan ALLAH.

3) Perbanyakkan istighfar dan zikir

"Dan orang-orang lelaki yang banyak menyebut (mengingati) ALLAH dan orang-orang perempuan yang banyak menyebut (mengingati) ALLAH, maka ALLAH telah menyediakan untuk mereka keampunan dan ganjaran pahala yang besar." (Surah Al-Ahzab ayat 35)

Insyaalah dengan memperbanyakkan amalan berzikir kita akan memperolehi keredhaan ALLAH dan dapat merasai ketenangan dan kelazatan iman di dalam hati kita.

4) Sholat Sunah Tahajjud

Bangunlah pada sepertiga malam dan laksanakanlah solat Tahajjud. Tujuan utama solat Tahajjud adalah untuk menguatkan jiwa dan menjadi sumber ketenangan dalam menghadapi dugaan hidup. Solat sunat ini adalah antara amalan yang tidak pernah ditinggalkan oleh Rasulullah dan para sahabat. Usainya melaksanakan solat itu, maka bermunajat dan berdoalah kepada ALLAH. Luahkan apa sahaja masalah dan rasa kecewa dalam hati kita. Menangislah sepuas-puasnya. Berdoalah agar orang yang penting untuk kita itu dilembutkan hatinya supaya lebih menghargai usaha kita.

Akhir sekali, sentiasa mengingati ALLAH dan bersangka baiklah dengan takdir yang telah tersirat dalam hidup kita. Yakinlah pada ALLAH sebalik kesedihan yang dikurniakan pasti ada hikmahnya. Ingatlah walaupun orang sekeliling kita tak pernah menghargai kita tapi sesungguhnya ALLAH tidak pernah sedetik pun mempersiakan hambaNya.

Komentar

Postingan populer dari blog ini

LATIHAN SOAL DAN PEMBAHASAN PENDALAMAN MATERI II KELAS XII

  Bacalah dengan seksama! Pembangunan terowongan bawah laut yang menghubungkan pulau Jawa dan Sumatera di mulai tahun 2005 dan diperkirakan beroperasi pada tahun 2019. Karena proyek ini berbiaya besar Kwik memastikan pengerjaannya akan menggandeng investor asing. Proyek yang diberi nama Terowongan Nusantara ini hanya bisa direalisasikan dalam bentuk konsorsium internasional. Salah satu investor yang sudah menyatakan tertarik adalah konsorsium dari Uni Eropa yang akan bekerja sama dengan perusahaan dalam negeri. Pada tahun 2019 diperkirakan permintaan volume lalu-lintas penyebrangan akan mencapai dua kali lipat dari yang ada saat ini. Dengan demikian , terowongan ini menjadi sangat diperlukan untuk kebutuhan penyebrangan itu. 1. Fakta yang diungkapkan dalam artikel tersebut adalah... A. Pembangunan terowongan bawah laut yang menghubungkan pulau Jawa dan Sumatera diperkirakan akan beroperasi pada tahun 2019. B. Kwik Kian Gie memastikan pengerjaan akan menggandeng  investor asing. C. Proy

Berbakti kepada kedua orang tua

  Sobat Blog yang dirahmati Allah SWT,‪‎ Salah satu ibadah teragung di dalam Islam setelah mentauhidkan Allah adalah berbakti kepada orang tua.  ALLAH Subhanahu Wa Ta'ala berfirman.  "Dan kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibu-bapaknya, ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyapihnya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepada-ku dan kepada dua orang ibu-bapakmu, hanya kepada-Kulah kembalimu”..  (QS Luqman, :14) ‪‎Ingatlah bahwa, ridholloohi fii ridhol walidaini, wa sakhotullohi fii sakhotil waalidaini. Keridhaan Allah ada pada keridhaan kedua orang tua, dan kemurkaan Allah ada pada kemurkaan orang tua. (HR. Tirmidzi) ‪‎Allah yang Maha Bijaksana telah mewajibkan setiap anak untuk berbakti kepada orang tuanya. Bahkan perintah untuk berbuat baik kepada orang tua dalam Al Qur’an digandengkan dengan perintah untuk bertauhid sebagaimana firman-Nya,  “Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia d

Yuk Bersyukur..

SoBlog yang senantiasa Allah rahmati,  Kata Syukur seringkali kita ucapkan..  Namun terkadang kita lupa apakah syukur yang kita ucapkan juga di iyakan oleh hati kita, Oke SoBlog yang Allah rahmati paling tidak kita sudah berikhtiar untuk selalu bersyukur dengan sekemampuan kita..sebab..  Seberapa pun besar kita mencintai seseorang, tapi kalau ALLAH tidak menghendaki berjodoh maka tidak akan bersatu.. Demikian pula seberapa besar halangan yang menghadang atau terpisah oleh jarak yang membentang, tapi kalau ALLAH menghendaki berjodoh pasti bersatu jua.. Seberapa pun banyaknya harta yang ingin kita kumpulkan, ALLAH sudah mengatur rezeki makhluk - NYA.. Seberapapun lamanya kita ingin hidup, ketika waktu yang dijanjikan tiba, kita tidak bisa mengundur barang sedetik pun.. Namun yang pasti tetap harus berusaha, perkara hasil biarlah ALLAH yang mengatur, Sesungguhnya semua yang dititipkan ALLAH kepada kita sampai hari ini merupakan anugerah yang terbaik untuk kita, yang seharusnya kita syukur